domingo, 13 de enero de 2013

PAC3 - HISTÒRIA DEL PROJECTE

Cas 2013-1
SÍNTESI DESTACANT L’APRENENTATGE QUE ES PRETÉN
Una mestra d’educació primària utilitza eines TIC amb els seus estudiants per tal d’ajudar-los a resoldre el plantejament del seu problema significatiu.
Les activitats planificades per la mestra estaran mediades per les TIC. Els alumnes utilitzaran programes d’elaboració de mapes de conceptes (spiderscribe), creador de murals virtuals (glogster) i programes de Microsoft Office (PowerPoint).


Context general
ÍNDEX
CONTINGUT
OBSERVACIONS
Experiència en ensenyament
3 anys
Un any i mig a educació d’adults i l’últim any i mig a primària.
Experiència en l’ús de les TIC
Les fa servir a casa i menys a l’escola.

Tipus d’escola
Escola d’educació infantil i primària.
5è EP
Localització del centre
Zona industrial al Baix Llobregat

Connexió
Internet.

Localització dels recursos tecnològics
Aula d’informàtica i ordenadors portàtils per a compartir amb tota l’escola.

Situació sòcio-econòmica dels alumnes
Classe mitja, classe treballadora.
Hi ha molta immigració.

Context de la història
Nivell dels alumnes
5è EP

Àrea / unitat
Anglès / Coneixement del medi.
Es treballarà a l’àrea d’anglès però amb continguts de coneixement del medi.

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
1ª Sessió:
-        Llegir el text sobre el cicle de l’aigua. Intentar entendre el text. Contestar les preguntes, vocabulari, etc.
-        Ensenyar un pòster que descriu el cicle de l’aigua, amb els conceptes claus (CONDENSATION, PRECIPITATION, EVAPORATION, etc.). Descriure el procés i etiquetar les descripcions.
-        Treure les etiquetes i preguntar als nens mentre es torna a explicar una altre cop el cicle.
2ª Sessió:
-        Llegir el poema de Water Cycle poem (per recordar el procés) i intentar memoritzar part d’aquest.
-        Dictat de dibuixos sobre el cicle de l’aigua.
-        Omplir els buits en blanc de la història de the Water Cycle Story.
-        Instruccions per fer un miniature water cycle (què és el que els alumnes hauran de portar el pròxim dia)
3ª Sessió:
-        Representar el poema per  parelles.
-        Fer el miniature water cycle i observar el procés.
-        Jugar el joc: Who wants to be a millionaire? (amb preguntes sobre el procés del cicle de l’aigua)
-       Elaboració del pòster virtual.

Nivell d’aprenentatge esperat
-        Entendre que l’aigua a la terra es mou en un cicle continu.
-        Explicar com funciona el cicle de l’aigua.
-        Ser capaç d’anomenar i explicar els diferents estats de l’aigua en llengua anglesa.
-        Aprendre vocabulari específic del procés: líquid, gas, sòlid, vapor, etc., i en anglès.
-       Iniciar-se en l’ús de les TIC com a mediadores en el procés d’ensenyament-aprenentatge.

Tipus d’activitat
Activitats curriculars mediades per les TIC de forma significativa.


Activitats de la història
Tecnologies utilitzades
-       Mapa de conceptes amb spiderscribe.
-       Mural virtual amb Glogger.
-       Joc “who wants to be a millionaire” amb Power Point.





Raó per la qual la fa servir
Les va utilitzar en altres programacions i a uns cursos de formació de la xtec.

Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
Utilitzar eines per construir i representar el coneixement.

Dificultat trobades


Ajuda / col·laboració emprada


Rol del professor
Guia durant tot el procés, mediador de les activitats, planificador de la programació.

Rol de l’estudiant
Portador d’una activitat mental constructiva. Responsable principal del seu procés d’e-a.


Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen les activitats proposades per la mestra, tot resolent-les de forma significativa.
Els alumnes proposen altres activitats més (mural virtual i gravació dels recitals i exposicions)
Avaluació de l’aprenentatge
Durant tot el procés.
El resultat és positiu.
Lliçó apresa pel professor
Resulta aprenentatge quan es tracta d’un problema significatiu, originat pels propis alumnes.
Les activitats mediades per les TIC els han recolzat i han afavorit aquest aprenentatge significatiu.

HISTÒRIA COMPLERTA

Entrevistador: Bon tarda! Som coneixedors de que has portat a terme una unitat didàctica CLIL (Content and Language Integrated Learning) i ens agradaria que ens expliquessis la teva experiència.

Mestra: Bé, en realitat, l’objectiu del projecte va ser més sorgir d’un problema originat pels alumnes i, amb ajut d’activitats mediades per les TIC, desenvolupar una programació per tal d’arribat a la resolució de la seva qüestió. El que va passar és que aquest problema inicial es va originar a l’aula d’anglès llavors vaig pensar que seria bona idea desenvolupar el projecte en aquesta classe, i en llengua anglesa. Així és com, sense pensar-ho prèviament, vam crear una programació CLIL simultàniament a la idea original.

Entrevistador: Ah! Bé! Així vas matar dos pardals d’un tir, oi?

Mestra: Suposo que sí però bé, aquest no és l’objectiu principal...

Entrevistador: Així doncs, ens agradaria que ens expliquessis la teva experiència amb aquesta metodologia que ha permès als teus alumnes generar un aprenentatge significatiu.

Mestra: En realitat... No vaig ser jo sinó ells mateixos els que van fer la proposta. És a dir, no va ser una unitat prèviament programada. Tot va sorgir de les qüestions plantejades pels alumnes, de la seva necessitat de resoldre el seu problema: per què plou? Va ser a partir d’aquest moment que em vaig plantejar l’elaboració d’una unitat didàctica, amb contingut curricular, i aprofitant que es va donar a la classe d’anglès doncs vaig pensar que seria una molt bona idea portar-la a terme en anglès.

Entrevistador: D’aquesta manera, van ser els mateixos alumnes els que van encaminar el fil de la programació? I va ser a partir d’aquí que es va elaborar el projecte?

Mestra: Correcte! La meva idea va ser doncs incloure aquest contingut a l’àrea d’anglès. Els hi vaig explicar als alumnes i es van mostrar molt motivats. Potser el fet de fer medi en aquesta llengua els va sobtar al començament, els hi va fer una mica de por... Però va ser tot un repte, tant per a ells com per a mi.

Entrevistador: I comentes que les activitats van estar mediades per les TIC... Els alumnes ho sabien? Com ho van afrontar? Estan acostumats a treballar amb aquestes eines?

Mestra: Bé... realment, tot i que són alumnes usuaris d’internet a casa seva, la veritat és que no coneixien la majoria d’eines que vam utilitzar ja que no és el mateix internet que desenvolupar el procés d’ensenyament-aprenentatge amb TICs. Això va ser un punt al meu favor perquè va fer que encara mostressin més interès en realitzar les diferents activitats. Penso que ho van interpretar com a una possibilitat d’aprenentatge. Així, encara que els hi va semblar una proposta una mica difícil: coneixement del medi en anglès i amb activitats mediades per les TIC, finalment va resultar un procés molt satisfactori.

Entrevistador: Dius que són alumnes usuaris d’internet a casa seva però... és que a l’escola no feu servir les TIC normalment?

Mestra: La veritat... no. Jo tinc la sort de tenir una pissarra digital a l’aula d’anglès però la resta de classes no gaudeixen d’aquesta eina. Per altra banda, molts del mestres de l’escola prefereixen treballar de forma tradicional, de manera que els alumnes no estan acostumats a aprendre amb les noves tecnologies. Per això penso, es van mostrar tant porucs però alhora tant motivats per emprendre aquest projecte.

Entrevistador: Respecte a la teva experiència com a docent usuari d’eines TIC, què ens podries dir?

Mestra: La veritat, porto treballant com a mestra des de novembre del 2009. El meu primer any i mig va ser amb adults: proves d’accés a grau mitjà i superior, castellà per a immigrants, etc. Durant aquest període només vaig poder fer ús d’una pissarra digital i només durant el tercer trimestre. Així, no vaig poder practicar gaire... tampoc els meus alumnes... ummm... Després, que això ja correspon al curs passat, vaig estar en una escola on l’aula d’anglès no disposava de pissarra digital però sí d’un ordinador per a cada dos alumnes. Què passava? Doncs que els ordinadors només servien com a projectors del que jo exposava al meu. És a dir, els nens veien els llibres digitals al seus ordinadors però no podien fer res més... Era una llàstima... Aquesta any, i en aquesta escola, el que ja t’he explicat. Així, la meva experiència amb les TIC ha sigut mínima.

Entrevistadors: Llavors... com et vas decidir a incorporar-les en aquesta programació?

Mestra: ... Ja, ja, ja!... jo penso el mateix... Bé, alguna vegada havia de ser la primera. Penso que el fet d’estar estudiant a la UOC l’assignatura Noves Tecnologies m’ha fet obrir els ulls en aquest sentit. Penso que les tecnologies són necessàries i positives i que s’han d’incloure sempre que es pugui als processos d’ensenyament-aprenentatge. Aquesta nova concepció personal, més un petit curs de formació que vaig fer amb la xtec em van animar a emprendre aquest projecte. Ha suposat una superació personal perquè la veritat és que, com la resta dels meus companys, tendeixo a utilitzar una metodologia més tradicional, potser per comoditat i falta de temps... Però realment no es tracta d’això sinó de falta de coneixement i pràctica.

Entrevistador: Així, et veus amb cor de emprendre una altre projecte d’aquestes característiques?

Mestra: I tant! Ara no hi ha tecnologia que pugui amb mi! Ja, ja! De veritat, una vegada et poses... ho veus d’una altra manera. Al principi costa però quan veus els resultats, la motivació dels alumnes...

Entrevista: Bé, fas referència a eines tecnològiques però ens agradaria saber quines han estat les més significatives al llarg del desenvolupament del teu projecte i per què ho creus així.

Mestra: Per començar, una de les primeres activitats que van realitzar va ser una pluja d’idees. A l’EOI (Escola Oficial d’Idiomes) es fa servir molt per introduir un tema i és una metodologia que m’agrada i que es pot extrapolar a primària. Per altra banda, a la UOC vaig fer servir un programa CmapTools, que serveix per crear mapes conceptuals. Així, vaig pensar en utilitzar un programari d’aquest tipus, però vaig pensar en un altre, spiderscribe, que també és un editor de mapes. Aquesta eina ens va permetre organitzar les idees dels alumnes de forma molt visual i amb imatges, els hi va agradar molt. A més a més ho van poder fer ells amb els ordinadors portàtils. Val a dir que la idea inicial era fer-ho jo a la pissarra digital pensant que seria molta feinada per ells però realment em van sorprendre, les ganes que tenien i la seva motivació van fer que no tinguessin cap problema a l’hora d’afrontar l’activitat.
Però l’eina que més valoro és el Glogster, m’encanta! El Glogster és un creador de pòsters virtuals on pots incloure vincles a documents o a links d’internet. És realment impressionant! Et permet recollir tot els treballs que has fet, fer una mena de recopilatori...

Entrevistador: Ja veig... I per què la consideres la “millor” que has utilitzat?

Mestra: Potser pel fet de que van ser els alumnes els que em van demanar crear un pòster virtual. Els alumnes volien que els seus pares veiessin el que havien estat estudiant així, em van proposar crear una mena de mural online que poguessin veure els seus pares des de casa.

Entrevistador: Això a nivell de petició dels alumnes... Però, respecte a la teva programació, què va suposar aquesta iniciativa dels alumnes?

Mestra: Tot! Ja, ja! En el sentit de que els alumnes normalment no et demanen més feina, al contrari. Llavors, vaig haver d’ampliar la programació, cosa que no em va costar gaire doncs el vam elaborar fàcilment i en poc temps. Aquesta iniciativa em va demostrar que les activitats mediades per TICs els havien motivat molt i havien despertat en ells l’interès per aquestes eines, també la necessitat de mostrar al món les seves creacions i els seus aprenentatges. També, a mi com a mestra m’ha facilitat molt l’avaluació dels alumnes perquè és realment on veus si han aprés i com ho han fet. També és una eina que et permet sintetitzar tots els continguts que s’han estudiat durant el procés d’ensenyament-aprenentatge del projecte. Sincerament, agraeixo molt als meus alumnes aquesta iniciativa.

Entrevistador: Perfecte. Així, entenc que no tindries cap problema en elaborar més projectes d’aquestes característiques, oi?

Mestra: Cap ni un! Encara que ocasiona molta feina els resultats són més que satisfactoris. El que potser costa més, encara que no ha sigut en el meu cas amb aquesta experiència, és incloure els continguts curriculars a les activitats que s’han d’elaborar per tal de solucionar el problema significatiu inicial dels alumnes. No sempre es corresponen amb els continguts que s’han programat per estudiar en aquell nivell, en aquell curs i en aquell trimestre determinat.

Entrevistador: I doncs, què penses que es podria fer en aquest sentit?

Mestra: És difícil... s’hauria de flexibilitzar el currículum i les programacions ja elaborades. Hauríem de treballar...  “sobre la marcha” i això no tothom està disposat a fer-ho...

Entrevistadors: I respecte a les TICs, també tindrien que ser flexibles? Vull dir, haurien de ser diferents per a cada projecte?

Mestra: Sí i no. Penso que en aquest sentit passa igual que amb les eines tradicionals. Algunes es podran utilitzar sempre, com el CmapTools o el spiderscribe, per crear mapes conceptuals. També el Glogster, per sintetitzar els continguts apressos. Però n’hi haurà d’altres que s’hauran d’elaborar segons les necessitats dels alumnes i dels continguts d’aquella programació determinada.  

Entrevistador: Molt bé. Agraïm la teva col·laboració en compartir aquesta experiència amb nosaltres.

Mestra: De res, és un plaer i una necessitat donar a conèixer aquest tipus d’experiències.

No hay comentarios:

Publicar un comentario