Cas 2013-1
|
SÍNTESI
DESTACANT L’APRENENTATGE QUE ES PRETÉN
|
Una mestra d’educació primària utilitza
eines TIC amb els seus estudiants per tal d’ajudar-los a resoldre el
plantejament del seu problema significatiu.
Les activitats planificades per la mestra
estaran mediades per les TIC. Els alumnes utilitzaran programes d’elaboració
de mapes de conceptes (spiderscribe), creador de murals virtuals (glogster) i
programes de Microsoft Office (PowerPoint).
|
Context general
ÍNDEX
|
CONTINGUT
|
OBSERVACIONS
|
Experiència en
ensenyament
|
3 anys
|
Un any i mig a
educació d’adults i l’últim any i mig a primària.
|
Experiència en
l’ús de les TIC
|
Les fa servir a
casa i menys a l’escola.
|
|
Tipus d’escola
|
Escola
d’educació infantil i primària.
|
5è EP
|
Localització del
centre
|
Zona industrial
al Baix Llobregat
|
|
Connexió
|
Internet.
|
|
Localització
dels recursos tecnològics
|
Aula
d’informàtica i ordenadors portàtils per a compartir amb tota l’escola.
|
|
Situació
sòcio-econòmica dels alumnes
|
Classe mitja,
classe treballadora.
|
Hi ha molta
immigració.
|
Context de la història
Nivell dels
alumnes
|
5è EP
|
|
Àrea / unitat
|
Anglès /
Coneixement del medi.
|
Es treballarà a
l’àrea d’anglès però amb continguts de coneixement del medi.
|
Fites en la història
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
1ª Sessió:
-
Llegir el text sobre el cicle de l’aigua. Intentar
entendre el text. Contestar les preguntes, vocabulari, etc.
-
Ensenyar un pòster que descriu el cicle de l’aigua, amb
els conceptes claus (CONDENSATION,
PRECIPITATION, EVAPORATION, etc.). Descriure el procés i etiquetar les
descripcions.
-
Treure les etiquetes i preguntar als nens mentre es
torna a explicar una altre cop el cicle.
2ª Sessió:
-
Llegir el poema de Water
Cycle poem (per recordar el procés) i intentar memoritzar part d’aquest.
-
Dictat de dibuixos sobre el cicle de l’aigua.
-
Omplir els buits en blanc de la història de the Water Cycle Story.
-
Instruccions per fer un miniature water cycle (què és el que els alumnes hauran de portar
el pròxim dia)
3ª Sessió:
-
Representar el poema per
parelles.
-
Fer el miniature
water cycle i observar el procés.
-
Jugar el joc: Who
wants to be a millionaire? (amb preguntes sobre el procés del cicle de
l’aigua)
- Elaboració del pòster
virtual.
|
|
Nivell
d’aprenentatge esperat
|
-
Entendre que l’aigua a la terra es mou en un cicle
continu.
-
Explicar com funciona el cicle de l’aigua.
-
Ser capaç d’anomenar i explicar els diferents estats de
l’aigua en llengua anglesa.
-
Aprendre vocabulari específic del procés: líquid, gas,
sòlid, vapor, etc., i en anglès.
- Iniciar-se en l’ús de
les TIC com a mediadores en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
|
|
Tipus
d’activitat
|
Activitats
curriculars mediades per les TIC de forma significativa.
|
|
Activitats de la història
Tecnologies
utilitzades
|
- Mapa de conceptes amb spiderscribe.
- Mural virtual amb Glogger.
- Joc “who
wants to be a millionaire” amb Power Point.
|
|
Raó per la qual
la fa servir
|
Les va utilitzar
en altres programacions i a uns cursos de formació de la xtec.
|
|
Naturalesa de
les activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Utilitzar eines
per construir i representar el coneixement.
|
|
Dificultat
trobades
|
|
|
Ajuda /
col·laboració emprada
|
|
|
Rol del
professor
|
Guia durant tot
el procés, mediador de les activitats, planificador de la programació.
|
|
Rol de l’estudiant
|
Portador d’una
activitat mental constructiva. Responsable principal del seu procés d’e-a.
|
|
Resultats
Observacions
|
Els alumnes
realitzen les activitats proposades per la mestra, tot resolent-les de forma
significativa.
|
Els alumnes
proposen altres activitats més (mural virtual i gravació dels recitals i
exposicions)
|
Avaluació de
l’aprenentatge
|
Durant tot el
procés.
|
El resultat és
positiu.
|
Lliçó apresa pel
professor
|
Resulta
aprenentatge quan es tracta d’un problema significatiu, originat pels propis
alumnes.
|
Les activitats
mediades per les TIC els han recolzat i han afavorit aquest aprenentatge
significatiu.
|
HISTÒRIA
COMPLERTA
Entrevistador: Bon tarda! Som coneixedors de que has
portat a terme una unitat didàctica CLIL (Content and Language Integrated
Learning) i ens agradaria que ens expliquessis la teva experiència.
Mestra: Bé, en realitat, l’objectiu del projecte
va ser més sorgir d’un problema originat pels alumnes i, amb ajut d’activitats
mediades per les TIC, desenvolupar una programació per tal d’arribat a la resolució
de la seva qüestió. El que va passar és que aquest problema inicial es va
originar a l’aula d’anglès llavors vaig pensar que seria bona idea desenvolupar
el projecte en aquesta classe, i en llengua anglesa. Així és com, sense
pensar-ho prèviament, vam crear una programació CLIL simultàniament a la idea
original.
Entrevistador: Ah! Bé! Així vas matar dos pardals d’un
tir, oi?
Mestra: Suposo que sí però bé, aquest no és
l’objectiu principal...
Entrevistador: Així doncs, ens agradaria que ens
expliquessis la teva experiència amb aquesta metodologia que ha permès als teus
alumnes generar un aprenentatge significatiu.
Mestra: En realitat... No vaig ser jo sinó ells
mateixos els que van fer la proposta. És a dir, no va ser una unitat prèviament
programada. Tot va sorgir de les qüestions plantejades pels alumnes, de la seva
necessitat de resoldre el seu problema: per què plou? Va ser a partir d’aquest
moment que em vaig plantejar l’elaboració d’una unitat didàctica, amb contingut
curricular, i aprofitant que es va donar a la classe d’anglès doncs vaig pensar
que seria una molt bona idea portar-la a terme en anglès.
Entrevistador: D’aquesta manera, van ser els mateixos
alumnes els que van encaminar el fil de la programació? I va ser a partir
d’aquí que es va elaborar el projecte?
Mestra: Correcte! La meva idea va ser doncs
incloure aquest contingut a l’àrea d’anglès. Els hi vaig explicar als alumnes i
es van mostrar molt motivats. Potser el fet de fer medi en aquesta llengua els
va sobtar al començament, els hi va fer una mica de por... Però va ser tot un repte,
tant per a ells com per a mi.
Entrevistador: I comentes que les activitats van estar
mediades per les TIC... Els alumnes ho sabien? Com ho van afrontar? Estan
acostumats a treballar amb aquestes eines?
Mestra: Bé... realment, tot i que són alumnes
usuaris d’internet a casa seva, la veritat és que no coneixien la majoria
d’eines que vam utilitzar ja que no és el mateix internet que desenvolupar el
procés d’ensenyament-aprenentatge amb TICs. Això va ser un punt al meu favor perquè
va fer que encara mostressin més interès en realitzar les diferents activitats.
Penso que ho van interpretar com a una possibilitat d’aprenentatge. Així,
encara que els hi va semblar una proposta una mica difícil: coneixement del
medi en anglès i amb activitats mediades per les TIC, finalment va resultar un
procés molt satisfactori.
Entrevistador: Dius que són alumnes usuaris d’internet a
casa seva però... és que a l’escola no feu servir les TIC normalment?
Mestra: La veritat... no. Jo tinc la sort de
tenir una pissarra digital a l’aula d’anglès però la resta de classes no
gaudeixen d’aquesta eina. Per altra banda, molts del mestres de l’escola
prefereixen treballar de forma tradicional, de manera que els alumnes no estan
acostumats a aprendre amb les noves tecnologies. Per això penso, es van mostrar
tant porucs però alhora tant motivats per emprendre aquest projecte.
Entrevistador: Respecte a la teva experiència com a
docent usuari d’eines TIC, què ens podries dir?
Mestra: La veritat, porto treballant com a mestra
des de novembre del 2009. El meu primer any i mig va ser amb adults: proves
d’accés a grau mitjà i superior, castellà per a immigrants, etc. Durant aquest
període només vaig poder fer ús d’una pissarra digital i només durant el tercer
trimestre. Així, no vaig poder practicar gaire... tampoc els meus alumnes...
ummm... Després, que això ja correspon al curs passat, vaig estar en una escola
on l’aula d’anglès no disposava de pissarra digital però sí d’un ordinador per
a cada dos alumnes. Què passava? Doncs que els ordinadors només servien com a
projectors del que jo exposava al meu. És a dir, els nens veien els llibres
digitals al seus ordinadors però no podien fer res més... Era una llàstima...
Aquesta any, i en aquesta escola, el que ja t’he explicat. Així, la meva
experiència amb les TIC ha sigut mínima.
Entrevistadors: Llavors... com et vas decidir a
incorporar-les en aquesta programació?
Mestra: ... Ja, ja, ja!... jo penso el mateix...
Bé, alguna vegada havia de ser la primera. Penso que el fet d’estar estudiant a
la UOC l’assignatura Noves Tecnologies m’ha fet obrir els ulls en aquest
sentit. Penso que les tecnologies són necessàries i positives i que s’han
d’incloure sempre que es pugui als processos d’ensenyament-aprenentatge.
Aquesta nova concepció personal, més un petit curs de formació que vaig fer amb
la xtec em van animar a emprendre aquest projecte. Ha suposat una superació
personal perquè la veritat és que, com la resta dels meus companys, tendeixo a
utilitzar una metodologia més tradicional, potser per comoditat i falta de
temps... Però realment no es tracta d’això sinó de falta de coneixement i
pràctica.
Entrevistador: Així, et veus amb cor de emprendre una
altre projecte d’aquestes característiques?
Mestra: I tant! Ara no hi ha tecnologia que pugui
amb mi! Ja, ja! De veritat, una vegada et poses... ho veus d’una altra manera.
Al principi costa però quan veus els resultats, la motivació dels alumnes...
Entrevista: Bé, fas referència a eines tecnològiques
però ens agradaria saber quines han estat les més significatives al llarg del
desenvolupament del teu projecte i per què ho creus així.
Mestra: Per començar, una de les primeres
activitats que van realitzar va ser una pluja d’idees. A l’EOI (Escola Oficial
d’Idiomes) es fa servir molt per introduir un tema i és una metodologia que
m’agrada i que es pot extrapolar a primària. Per altra banda, a la UOC vaig fer
servir un programa CmapTools, que serveix per crear mapes conceptuals. Així,
vaig pensar en utilitzar un programari d’aquest tipus, però vaig pensar en un
altre, spiderscribe, que també és un editor de mapes. Aquesta eina ens va
permetre organitzar les idees dels alumnes de forma molt visual i amb imatges,
els hi va agradar molt. A més a més ho van poder fer ells amb els ordinadors
portàtils. Val a dir que la idea inicial era fer-ho jo a la pissarra digital
pensant que seria molta feinada per ells però realment em van sorprendre, les
ganes que tenien i la seva motivació van fer que no tinguessin cap problema a
l’hora d’afrontar l’activitat.
Però l’eina que més valoro és el Glogster,
m’encanta! El Glogster és un creador de pòsters virtuals on pots incloure
vincles a documents o a links d’internet. És realment impressionant! Et permet
recollir tot els treballs que has fet, fer una mena de recopilatori...
Entrevistador: Ja veig... I per què la consideres la
“millor” que has utilitzat?
Mestra: Potser pel fet de que van ser els alumnes
els que em van demanar crear un pòster virtual. Els alumnes volien que els seus
pares veiessin el que havien estat estudiant així, em van proposar crear una
mena de mural online que poguessin veure els seus pares des de casa.
Entrevistador: Això a nivell de petició dels alumnes...
Però, respecte a la teva programació, què va suposar aquesta iniciativa dels
alumnes?
Mestra: Tot! Ja, ja! En el sentit de que els
alumnes normalment no et demanen més feina, al contrari. Llavors, vaig haver
d’ampliar la programació, cosa que no em va costar gaire doncs el vam elaborar
fàcilment i en poc temps. Aquesta iniciativa em va demostrar que les activitats
mediades per TICs els havien motivat molt i havien despertat en ells l’interès
per aquestes eines, també la necessitat de mostrar al món les seves creacions i
els seus aprenentatges. També, a mi com a mestra m’ha facilitat molt
l’avaluació dels alumnes perquè és realment on veus si han aprés i com ho han
fet. També és una eina que et permet sintetitzar tots els continguts que s’han
estudiat durant el procés d’ensenyament-aprenentatge del projecte. Sincerament,
agraeixo molt als meus alumnes aquesta iniciativa.
Entrevistador: Perfecte. Així, entenc que no tindries
cap problema en elaborar més projectes d’aquestes característiques, oi?
Mestra: Cap ni un! Encara que ocasiona molta
feina els resultats són més que satisfactoris. El que potser costa més, encara
que no ha sigut en el meu cas amb aquesta experiència, és incloure els continguts
curriculars a les activitats que s’han d’elaborar per tal de solucionar el
problema significatiu inicial dels alumnes. No sempre es corresponen amb els
continguts que s’han programat per estudiar en aquell nivell, en aquell curs i
en aquell trimestre determinat.
Entrevistador: I doncs, què penses que es podria fer en
aquest sentit?
Mestra: És difícil... s’hauria de flexibilitzar
el currículum i les programacions ja elaborades. Hauríem de treballar... “sobre la marcha” i això no tothom està
disposat a fer-ho...
Entrevistadors: I respecte a les TICs, també tindrien
que ser flexibles? Vull dir, haurien de ser diferents per a cada projecte?
Mestra: Sí i no. Penso que en aquest sentit passa
igual que amb les eines tradicionals. Algunes es podran utilitzar sempre, com
el CmapTools o el spiderscribe, per crear mapes conceptuals. També el Glogster,
per sintetitzar els continguts apressos. Però n’hi haurà d’altres que s’hauran
d’elaborar segons les necessitats dels alumnes i dels continguts d’aquella
programació determinada.
Entrevistador: Molt bé. Agraïm la teva col·laboració en
compartir aquesta experiència amb nosaltres.
Mestra: De res, és un plaer i una necessitat
donar a conèixer aquest tipus d’experiències.
No hay comentarios:
Publicar un comentario