Respecte a les qüestions formulades a
l’avaluació inicial, s’han produit alguns canvis significatius en el meu
concepte sobre les definicions i relacions entre ciència, tecnologia i
societat. També sobre l’influència d’aquestes vers el camp educatiu.
Em veig amb recolzament per afirmar que el
progrés en el coneixement tecnológic i científic no determina però sí
condiciona de forma significativa el progrés econòmic i social, en quant
proporciona les eines i elements necessaris per crear nous models i relacions
socials.
Pel que fa a la neutralitat de les
tecnologies, ja anava ben encaminada al començament quan afirmava que
aquestes es trobaven estretament realcionades amb el context en el que es
situaven. En aquest sentit, la meva concepció continua sent la mateixa, no
ha variat.
Analitzant diferents definicions i explicacions
sobre les NTIC, puc afirmar que és important tenir-les presents, ja que ofereixen
noves oportunitat d’aprenentatge i promouen canvis importants en el sector
educatiu (nous models d’aprenentatge, canvi de rols en els mestres i els
alumnes,etc.)
Unes de les concepcions més importants que
penso que perseguia aquesta assignatura, és l’anàlisi del concepte i l’objecte
d’estudi de la Tecnologia Educativa. En aquesta qüestió sempre he tingut
clar, fins i tot després de llegir els diferents documents i participar en el
debat, que l’objectiu principal és la inclusió, l’aplicació, de les noves
tecnologies en els processos d’ensenyament-aprenentatge com a eina imprescindible
en l’educació. També, reconec la importància de ser tecnològicament
competent com a mestre. Però no en el sentit de tenir un bon domini de les
noves tecnologies sinó més en la correcta aplicació d’aquestes en el context
on es situin.
En relació a si és el canvi tecnològic el que
determina el canvi social o a l’inrevés, primer de tot m’agradaria dir que
aquest aspecte m’ha fet reflexionar molt i molt sobre el paper d’un i d’altre.
I que en molts moments m’he sentit cent per cent tant defensora d’una concepció
com de l’altra. Finalment però, i amb la facilitat que m’ha proporcionat haver
hagut de defensar el bàndol sociodeterminista al debat, m’inclino
indubtablement per la concepció que defensa que és la societat qui determina el
canvi tecnològic. D’aquesta manera, em permeto exposar els meus arguments fent
una comparació amb un exemple que em va venir al cap durant el debat i que
segur ens ajudarà a entendre i posicionar-nos millor. Si pensem en una patata, en els seus orígens, sabem que aquesta no va
estar originada per l’home, sinó que va crèixer en un lloc i moment determinat
per causes físiques i ambientals d’un moment concret. Va ser més tard quan
l’home, la societat, pels seus interessos, la va voler exportar i li va donar
uns usos culinaris diferents, segons els països on es va començar a cultivar i
comercialitzar, basant-se en els seus interessos. Ara bé, si intentem comparar
la patata amb la tecnologia trobem que sí, que la podem comparar en el sentit
en que aquesta última també es veu “utilitzada, modificada” per la societat
però que, en canvi, aquesta no va ser originada per sí mateixa sense tenir el
compte els objectius i interessos de l’home, com el cas de la patata.
No hay comentarios:
Publicar un comentario