sábado, 17 de noviembre de 2012

Conclusions


Respecte a les qüestions formulades a l’avaluació inicial, s’han produit alguns canvis significatius en el meu concepte sobre les definicions i relacions entre ciència, tecnologia i societat. També sobre l’influència d’aquestes vers el camp educatiu.
Em veig amb recolzament per afirmar que el progrés en el coneixement tecnológic i científic no determina però sí condiciona de forma significativa el progrés econòmic i social, en quant proporciona les eines i elements necessaris per crear nous models i relacions socials.
Pel que fa a la neutralitat de les tecnologies, ja anava ben encaminada al començament quan afirmava que aquestes es trobaven estretament realcionades amb el context en el que es situaven. En aquest sentit, la meva concepció continua sent la mateixa, no ha variat.
Analitzant diferents definicions i explicacions sobre les NTIC, puc afirmar que és important tenir-les presents, ja que ofereixen noves oportunitat d’aprenentatge i promouen canvis importants en el sector educatiu (nous models d’aprenentatge, canvi de rols en els mestres i els alumnes,etc.)
Unes de les concepcions més importants que penso que perseguia aquesta assignatura, és l’anàlisi del concepte i l’objecte d’estudi de la Tecnologia Educativa. En aquesta qüestió sempre he tingut clar, fins i tot després de llegir els diferents documents i participar en el debat, que l’objectiu principal és la inclusió, l’aplicació, de les noves tecnologies en els processos d’ensenyament-aprenentatge com a eina imprescindible en l’educació. També, reconec la importància de ser tecnològicament competent com a mestre. Però no en el sentit de tenir un bon domini de les noves tecnologies sinó més en la correcta aplicació d’aquestes en el context on es situin.
En relació a si és el canvi tecnològic el que determina el canvi social o a l’inrevés, primer de tot m’agradaria dir que aquest aspecte m’ha fet reflexionar molt i molt sobre el paper d’un i d’altre. I que en molts moments m’he sentit cent per cent tant defensora d’una concepció com de l’altra. Finalment però, i amb la facilitat que m’ha proporcionat haver hagut de defensar el bàndol sociodeterminista al debat, m’inclino indubtablement per la concepció que defensa que és la societat qui determina el canvi tecnològic. D’aquesta manera, em permeto exposar els meus arguments fent una comparació amb un exemple que em va venir al cap durant el debat i que segur ens ajudarà a entendre i posicionar-nos millor. Si pensem en una patata, en els seus orígens, sabem que aquesta no va estar originada per l’home, sinó que va crèixer en un lloc i moment determinat per causes físiques i ambientals d’un moment concret. Va ser més tard quan l’home, la societat, pels seus interessos, la va voler exportar i li va donar uns usos culinaris diferents, segons els països on es va començar a cultivar i comercialitzar, basant-se en els seus interessos. Ara bé, si intentem comparar la patata amb la tecnologia trobem que sí, que la podem comparar en el sentit en que aquesta última també es veu “utilitzada, modificada” per la societat però que, en canvi, aquesta no va ser originada per sí mateixa sense tenir el compte els objectius i interessos de l’home, com el cas de la patata.

Així doncs, a través de la lectura del mòdul de l’assignatura, l’article de Domènech i Tirado i el debat virtual realitzat al, puc constatar que he realitzat un procés d’anàlisi, reflexió i raonament entorn les noves tecnologies de la informació i comunicació (NTIC) aplicades a l’educació, així com de la relació que s’estableix entre ciència, tecnologia, societat i educació. D’aquesta manera, he adquirit nous coneixements que em permeten entendre i relacionar els nous conceptes amb els anteriors construint un nou model mental que puc exemplificar de manera gràfica amb el mapa conceptual final que he presentat més amunt.

No hay comentarios:

Publicar un comentario